دانش

  |  

کدام خوراکی ها برای کلیه مضر هستند ؟

کلیه ها در بدن به عنوان عضو حیاتی شناخته می شوند و مراقبت از آن ها امری ضروری است، متخصصان تغذیه بر این باورند که بعضی از خوراکی ها تهدیدی برای کلیه ها به شمار می روند.

بسیاری از افراد به سلامت غذایی که مصرف می کنند توجه نمی کنند و از تاثیرات آن ها بر بدن و اندام های حیاتی آن بی خبرند. کلیه ها یکی از مهم ترین اعضا در بدن انسان هاست چرا که وظایف به شدت ضروری را برعهده دارد، تصفیه کردن خون و تولید ادرار، همچنین دفع کردن عوامل بیماری زا و مواد زائد بدن توسط کلیه ها انجام می شود، پس حفاظت از این عضو مهم باید در اولویت قرار بگیرد.

اما متخصصان تغذیه در رابطه با مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم نکاتی را یادآور شده اند که می تواند در حفظ سلامت کلیه ها تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال انواع مواد غذایی که دارای پروتئین بالا هستند نظیر گوشت قرمز، بله درست شنیدید ! با اینکه پروتئین ها برای بدن بسیار مهم هستند اما همانطور که می دانید، مصرف بی رویه و بی اندازه ی هرچیزی می تواند عواقب بدی داشته باشد و در این مورد باید بدانید که بدن فضای زیادی برای ذخیره ی حجم بالا از پروتئین را ندارد، پس هرچیزی که اضافه باشد باید دفع شود و این پروسه باعث می شود به کلیه ها برای دفع باقی پروتئین ها فشار وارد کند و باعث ایجاد اخلال در کار این عضو شود.

گوشت قرمز هم به خودی خود می تواند مقدار زیادی اسید اوریک در بدن ترشح کند که اصلا چیز خوبی نیست و خطر تولید سنگ در کلیه را افزایش می دهد.

در رابطه با زیاده روی، همانطور که گفتیم مصرف بی رویه هرچیزی می تواند مضر باشد و این مورد در رابطه با قهوه و یا کافئین هم صدق می کند. مصرف بی اندازه ی قهوه و یا مواد غذایی که دارای کافئین هستند هم باعث می شود تا کلیه ها مقدار بیشتری از کلسیم بدن را دفع کنند که این امر باعث ایجاد شدن سنگ کلیه می شود.

همچنین به یاد داشته باشید که نمک در هر صورت برای بدن یک سم خطرناک است و اگر در مصرف آن زیاده روی کنید توازن میان سدیم و پتاسیم کلیه ها را به هم می زنید چرا که بدن برای رقیق کردن غذای شور به ذخیره ی بیشتر آب احتیاج پیدا می کند. در ضمن نمک زیاد، فشارخون بالا را هم با خودش به همراه دارد و کلیه ها را هم تضعیف می کند. همچنین نمک باعث می شود کلسیم در بدن بیشتر از ادرار دفع شود و احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهد.

به یاد داشته باشید که مواد غذایی فرآوری شده و برخی از شیرینی جات هایی که از مواد شیرین کننده مصنوعی استفاده می کنند هم می تواند برای کلیه ها مضر باشد. به خاطر وجود ماده ای به نام "آسپارتام" در این شیرین کننده ها و یا محصولات فرآوری شده، عملکرد کلیه ها می تواند با اختلال رو به رو شود.

مورد آخری که باید حواستان به آن باشد، برخی غذاهای دریایی مانند صدف ها است. این غذاهای خوشمزه ی دریایی علاوه بر خاصیتی که دارند، یک ماده به نام "دوموئیک اسید" را هم در خودشان دارند که این ماده علاوه بر آسیب رساندن به مغز انسان، می تواند باعث ایجاد مسمومیت در کلیه ها و یا ایجاد سنگ در آنها ها کند.

اشکان بابایی
دیدگاه ثبت نشده شما میتوانید اولین نفر باشید.
امتیاز خود را ثبت کنید ، چه امتیازی میدی ؟

فرم ارسال دیدگاه

مطالب پیشنهادی

مطالب پیشنهادی

بازار

  • موبایل
  • خودروهای داخلی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گپ گاه می باشد.
copyright@ 2024 AllRights Reserved