دانش

  |  

نخستین نقشه برداری از دریا با قایق هوش مصنوعی

برای اولین بار یک قایق خودران توانست یک مسیر طولانی از دریا را نقشه برداری کند. انرژی این قایق از انرژی باد و خورشید تامین می شود.

با توجه به اینکه 70 درصد کره زمین را آب تشکیل می دهد اما 80 درصد از کل دریاها و اقیانوس ها نقشه برداری نشده اند. از این رو محققان درصدد هستند با استفاده از ربات ها این کار را انجام بدهند.


شرکت آمریکایی سیلدرون یک قایق خودران و هوش مصنوعی Saildrone Surveyor تولید کرده است که حسگرهای متعددی بر روی آن نصب شده است و برای نخستین بار این قایق توانست مسیر طولانی دریایی از سان فرانسیسکو تا هاوایی را با موفقیت طی کند و از این مسیر نقشه برداری کند.

 

قایق خودران از راه دور قابل کنترل است و می تواند تا 12 ماه روی آب بماند.
سفری که این قایق در مسیر دریایی سان فرانسیسکو تا هاوایی داشت حدود 28 روز طول کشید و مسیر 4167 کیلومتری را طی کرد، با توجه به وجود حسگرهای قوی به روی این قایق، توانسته حدود 22 هزار کیلومتر مربع را نقشه برداری کند.

 

در آینده نزدیک دانشمندان برای اکتشاف بخش هایی از دریاها و اقیانوس های اطراف استرالیا از این قایق استفاده خواهند کرد، قایق مذکور که 22 متر می باشد حداکثر تا عمق 7000 متری آب را نقشه برداری می کند و از قابلیت های این قایق می توان به تجزیه و تحلیل نمونه های دی ان ای در عمق آب اشاره کرد.

 


دانشمندان و محققان امیدوارند که در عرض 10 سال آینده توسط ناوگانی از این قایق های هوشمند بتوان کل دریاها و اقیانوس ها را نقشه برداری کرد.

اشکان بابایی
دیدگاه ثبت نشده شما میتوانید اولین نفر باشید.
امتیاز خود را ثبت کنید ، چه امتیازی میدی ؟

فرم ارسال دیدگاه

مطالب پیشنهادی

مطالب پیشنهادی

بازار

  • موبایل
  • خودروهای داخلی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گپ گاه می باشد.
copyright@ 2024 AllRights Reserved