دانش

  |  

طبخ برخی خوراکی ها از قبل صرف آنها لازم است !

شاید به باور خیلی ها، نپختن خوراکی هایی نظیر سبزیجات برای جذب بهتر مواد معدنی آنها بهتر باشد اما برخی خوراکی ها هستند که پختن آنها سبب افزایش ارزش غذایی شان خواهد شد.

بسیاری از افراد به خام گیاه خواری اعتقاد دارند و می گویند این نوع غذاها می تواند میزان جذب مواد مغذی در بدن را افزایش دهد. 

تا حدودی این عقیده درست است اما بسیاری از خوراکی ها، سبزیجات هستند که اگر آنها را بخار پز و یا با روغن های گیاهی نظیر روغن کتان، روغن زیتون و ... طبخ دهید، می توانید ارزش غذایی آن ها را بالاتر نیز ببرید چرا که پخت و اضافه کردن چربی های سالم می تواند راه بهتری برای جذب بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در سبزیجات برای شما باشد.

برای مثال هویج دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام بتاکاروتن است و این آنتی اکسیدان پس از ورود به بدن می تواند به ویتامین A تبدیل شود. حال اگر هویج را پخته شده مصرف کنید، میزان جذب این ماده غذایی را در بدن چند برابر خواهید کرد. این قاعده برای گوجه فرنگی نیز صدق می کند. گوجه فرنگی با داشتن لیکوپن که یک نوع آنتی اکسیدان ضد التهابی به شمار می رود، اگر خام مصرف شود تنها 4 درصد از این ماده مغذی در بدن جذب می شود اما اگر آن را بپزید می توانید تمام لیکوپن گوجه فرنگی را جذب بدن تان کنید.

مارچوبه، کدو حلوایی، اسفناج و کلم بروکلی دیگر سبزیجاتی هستند که شما با پختن آنها می توانید مواد مغذی آنها را به صورت کامل جذب بدن خود کنید.

به یاد داشته باشید که سیب زمینی نیز می تواند در حالت پخته شده و یا آب پز برای افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، به عنوان یک کنترل کننده گلوکز در خون باشد اما مطمئن شوید که سیب زمینی سرخ کرده را به جای آب پز یا پخته شده مصرف نمی کنید چرا که نوع سرخ کرده آن تاثیر معکوس بر قند خون خواهد داشت.

اشکان بابایی
دیدگاه ثبت نشده شما میتوانید اولین نفر باشید.
امتیاز خود را ثبت کنید ، چه امتیازی میدی ؟

فرم ارسال دیدگاه

مطالب پیشنهادی

مطالب پیشنهادی

بازار

  • موبایل
  • خودروهای داخلی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گپ گاه می باشد.
copyright@ 2024 AllRights Reserved