اقتصاد

  |  

صربستان و توافق استثنایی با شرکت گازپروم روسیه !

شرکت گازپروم روسیه با کشور صربستان قراردادی جدید را برای تامین گاز طبیعی به امضا رسانده که با توجه به قیمت های بالای این منبع انرژی در اروپا، بسیار ارزنده به نظر می رسد.

با توجه به بحران های پیش آمده در قاره اروپا، فراهم کردن گاز طبیعی در قاره سبز کمی سخت شده اما در این میان کشور صربستان موفق شد تا با کشور روسیه به توافقی باور نکردنی دست پیدا کند. یکی از منابع اصلی تامین کننده گاز طبیعی، کشور روسیه است که صربستان با توافق اخیر خود با شرکت گازپروم روسیه سبب شده تا صرف نظر از بحران های شدید در قاره اروپا، با قیمتی بسیار مناسب، میزان مورد نیاز از گاز طبیعی اش را توسط روسیه دریافت کند.

توافقات انجام شده میان این دو کشور در روز پنج شنبه و در تفرجگاه سوچی واقع در دریای سیاه، میان رئیس جمهوران این دو کشور یعنی الکساندر ووچیچ (رئیس‌جمهور صربستان) و ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) انجام شد. قرارداد قبلی که در سال 2013 به امضا رسیده بود اکنون در پایان سال میلادی جاری به پایان خودش خواهد رسید.

در قرارداد جدید میان این دو کشور، شرکت گازپروم روسیه موظف است تا در 6 ماه آینده گاز طبیعی صربستان را تامین کند آن هم با قیمت باور نکردنی 270 دلار در هر هزار متر مکعب !. اما تمام مزایای این قرارداد به اینجا ختم نمی شود چرا که به گفته رئیس جمهور صربستان، علاوه بر تامین 6 ماهه گاز توسط روسیه، این کشور میزان حجم گاز طبیعی صادراتی (ماهانه) را به صربستان افزایش خواهد داد.

بدین ترتیب صربستان تمام منبع گاز طبیعی خودش را از روسیه با قیمت 270 دلار در هر هزار متر مکعب دریافت خواهد کرد. این مبلغ از میانگین 300 دلار در هر هزار متر مکعبی که شرکت گازپروم می خواهد در اروپا تعیین کند هم پایین تر خواهد بود. اکنون قیمت تحویل گاز طبیعی در کشور هلند برای ماه های آینده با افزایش 4.5 درصدی در هفته، به 1025.5 دلار در هر هزار متر مکعب نیز رسیده است که بسیار بالاتر از نرخ معیار است.

اشکان بابایی
دیدگاه ثبت نشده شما میتوانید اولین نفر باشید.
امتیاز خود را ثبت کنید ، چه امتیازی میدی ؟

فرم ارسال دیدگاه

مطالب پیشنهادی

مطالب پیشنهادی

بازار

  • موبایل
  • خودروهای داخلی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گپ گاه می باشد.
copyright@ 2024 AllRights Reserved