اقتصاد

  |  

سرمایه دلاری کشور ها با کاهش روز افزون همراه شده است !

در جهان اغلب کشور ها ذخایر دلاری خود را کاهش داده و طلا را در ذخایر بانک مرکزی هایشان جایگزین کرده اند. ذخیره فلز زرد در سال گذشته به بیشترین حد خود در 31 سال اخیر رسیده است.

میزان ذخیره دلار آمریکا در کشور های جهان در حالی رو به کاهش است که طلا در سال میلادی 2021 بیشترین سرمایه گذاری را در بانک های مرکزی سراسر جهان داشته است. آمار ها نشان داده، بانک های مرکزی در جهان در 10 سال گذشته، چیزی در حدود 4500 تن به ذخایر طلای خود اضافه کرده اند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، مجموع ذخایر طلای جهانی تا ماه سپتامبر حدود 36000 تن بوده است که این رقم نشان دهنده رشد قابل توجه از سال 1990 می باشد. همچنین در 10 سال اخیر، افزایش 15 درصدی را شامل می شود.

علت این جهش ذخیره در طلا، بحران مالی جهانی در سال 2008 بود که در آن سال بانک های مرکزی پس از پشت سر گذاشتن بحران، تصمیم گرفتند تا ذخایر طلا را افزایش دهند چرا که فلز زرد امن ترین سرمایه موجود در آن سالها بوده و همچنان هم هست. همین امر سبب شده تا قرضه های دولتی آمریکا خالی از اوراق شود و در نتیجه دارایی های ارزی دلاری نیز کاهش پیدا کند.

به ظاهر بانک های مرکزی به خصوص در اقتصاد های تازه، می خواهند مسیر خود را با ذخایر طلا ادامه دهند که نشان دهنده امن نبودن سرمایه گذاری در واحد های پولی به ویژه ارز دلار می باشد.

اشکان بابایی
دیدگاه ثبت نشده شما میتوانید اولین نفر باشید.
امتیاز خود را ثبت کنید ، چه امتیازی میدی ؟

فرم ارسال دیدگاه

مطالب پیشنهادی

مطالب پیشنهادی

بازار

  • موبایل
  • خودروهای داخلی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گپ گاه می باشد.
copyright@ 2024 AllRights Reserved